Karta usługi publicznej KI.EL.02.2021

UDOSTĘPNIANIE DANYCH Z REJESTRU MIESZKAŃCÓW I REJESTRU PESEL

Organ gminy udostępnia z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL dane jednostkowe przez co rozumie się dane jednej osoby lub imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem.

W zakresie niezbędnym do realizacji ustawowych zadań, dane udostępnia się następującym podmiotom:

– organom administracji publicznej, sądom i prokuraturze, Policji, Straży Granicznej, Służbie Więziennej, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Służbie Celno-Skarbowej, Żandarmerii Wojskowej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Biuru Ochrony Rządu, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, organom wyborczym i strażom gminnym (miejskim)

– komornikom sądowym - w zakresie niezbędnym do prowadzenia postępowania egzekucyjnego

– państwowym i samorządowym jednostkom organizacyjnym oraz innym podmiotom - w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach

– Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi, w zakresie danych osób poszukiwanych.

Dane, mogą być udostępnione:

– osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym interes prawny

– jednostkom organizacyjnym, w celach badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej, jeżeli po wykorzystaniu dane te zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli ustalić tożsamości osób, których dane dotyczą

– innym osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą interes faktyczny w otrzymaniu danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o ewidencji ludności od dnia 1 lipca 2019 r. właściwe w zakresie udostępniania danych z rejestru PESEL będą wyłącznie organy gmin. Wniosek o udostępnienie danych z rejestru PESEL można skierować do dowolnego organu gminy na terenie kraju.

Dane udostępnione na podstawie wniosku nie mogą być wykorzystane w innym celu niż wskazany w tym wniosku. Wniosek może zostać złożony przez pełnomocnika.

Od dnia 1 maja 2019 r. podmioty publiczne, które nie posiadają decyzji administracyjnej, na podstawie której uzyskały dostęp do rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w danym roku kalendarzowym będą mogły uzyskać maksymalnie 300 danych jednostkowych z rejestru PESEL albo 300 danych jednostkowych z poszczególnych rejestrów mieszkańców, prowadzonych zgodnie z właściwością miejscową przez dany organ gminy.

Nie udostępnia się danych jednostkowych z rejestru PESEL podmiotom publicznym, którym wydana została decyzja administracyjna zezwalająca na dostęp do rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych (tzw. decyzja teletransmisyjna).

Miejsce załatwienia sprawy

Stanowisko ds. ewidencji ludności ul. Graniczna 2 – parter, pokój nr 1, tel. (+48) 95 7278 136, e-mail: zofia.milczarek@kostrzyn.um.gov.pl

Wymagane dokumenty:

– wniosek o udostępnienie danych według obowiązującego wzoru jest dostępny na stanowisku ds. ewidencji ludności ul. Graniczna 2 (parter, pokój nr 1) lub w Biuletynie Informacji Publicznej w dziale: załatwianie spraw – zakładka "Ewidencja Ludności KI EL"

– wniosek w formie pisemnej może być złożony osobiście – w Punkcie Obsługi Interesanta – ul. Graniczna 2, parter, przesłany za pośrednictwem poczty lub złożony w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem platformy ePUAP

– dowód uiszczenia opłaty za udostępnienie danych

– pełnomocnictwo – jeśli został ustanowiony pełnomocnik - wraz z dowodem uiszczenia opłaty za udzielenie pełnomocnictwa

– dokument, z którego wynika interes prawny wnioskodawcy np. wezwania sądowe lub komornicze do podania określonych danych w związku z prowadzonym postępowaniem, wezwania prokuratury lub innych organów państwowych zobowiązujące do przedstawienia danych, przysługujące wierzytelności, wezwania do zapłaty z potwierdzeniem nadania korespondencji i potwierdzeniem bezskuteczności doręczenia, zawarte umowy, faktury VAT, rachunki itp.

– w przypadku braku dowodów potwierdzających interes prawny, informacja może być udzielona w oparciu o interes faktyczny – wymaga to zgody osoby, której informacja dotyczy.

Termin załatwienia sprawy

– zgodnie z prawem – 7 dni

– miesiąc – w przypadku konieczności przeprowadzenia postępowania administracyjnego w przedmiocie udostępnienia danych lub konieczności uzyskania zgody osoby na udzielenie informacji o jej danych.

Sposób załatwienia sprawy

– dokument: pisemna odpowiedź zawierająca żądane dane albo decyzja o odmowie udostępnienia danych

– odbiór dokumentów: doręczenie pocztą, na życzenie interesanta – osobiście, po uprzednim uzgodnieniu takiej formy odbioru lub drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy ePUAP.

Opłaty za udostępnienie danych

– informacje są udostępniane bezpłatnie: organom administracji publicznej, policji, sądom, prokuraturom, komornikom, straży granicznej, służbie więziennej, SKW, SWW, SCS, żandarmerii wojskowej, ABW, AW, BOR, CBA, PCK oraz państwowym i samorządowym jednostkom organizacyjnym i innym podmiotom realizującym zadania publiczne, określone w przepisach prawa

– za informację jednostkową opłata wynosi 31,00 złotych – można ją uiścić przelewem na konto Urzędu Miasta Kostrzyn nad Odrą: GBS Bank w Barlinku Oddział w Kostrzynie nad Odrą nr konta: 98 8355 0009 0024 2963 2000 0080

– opłatę skarbową za pełnomocnictwo w wysokości 17,00 złotych można uiścić przelewem na konto Urzędu Miasta Kostrzyn nad Odrą: GBS Bank w Barlinku Oddział w Kostrzynie nad Odrą nr konta: 70 8355 0009 0024 2963 2000 0002

– z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielone: małżonkom, wstępnym, zstępnym i rodzeństwu.

Tryb odwoławczy

Odwołanie kieruje się do Wojewody Lubuskiego – adres: Lubuski Urząd Wojewódzki ul. Jagiellończyka 8 66-400 Gorzów Wlkp., za pośrednictwem Burmistrza Miasta Kostrzyn nad Odrą w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1397 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z 26.06.2019r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL (Dz. U. z 2017 r. poz. 2482)

Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1000 ze zm.)

 

Opracowano: 2021.02.01.   Sprawdzono: 2021.02.01.          Zatwierdzono: 2021.02.01.

Zofia Milczarek                          Żaneta Skórska                                Anna Suska

Inspektor                              Z-ca Kierownika USC                        Sekretarz Miasta