Opublikowano w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego z 2008 roku Nr 81 poz. 1295
ZARZĄDZENIE Nr 67/08 BURMISTRZA MIASTA KOSTRZYN NAD ODRĄ z dnia 16 czerwca 2008 r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Kostrzyn nad Odrą (Gorzów Wielkopolski, dnia 28 lipca 2008 r.) Na podstawie art. 33 ust. 2 w związku z art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zmianami) zarządza się, co następuje: § 1. Nadaje się Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Kostrzyn nad Odrą w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia. § 2. Wykonanie zarządzenia powierza się: zastępcy burmistrza miasta, sekretarzowi miasta, skarbnikowi miasta oraz kierownikom komórek organizacyjnych. § 3. Traci moc zarządzenie Nr 37/2005 Burmistrza Miasta Kostrzyn nad Odrą z dnia 15 kwietnia 2005r. opublikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego Nr 52, poz. 1105 z dnia 24 sierpnia 2005r. § 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2008r. i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego. ZAŁĄCZNIK Nr 1 Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Kostrzyn nad Odrą Dział I Postanowienia ogólne § 1. 1. Regulamin Organizacyjny, zwany dalej regulaminem określa szczegółową strukturę organizacyjną Urzędu Miasta Kostrzyn nad Odrą oraz zasady i tryb jego działania. 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o: 1) radzie - należy przez to rozumieć Radę Miasta Kostrzyn nad Odrą; 2) urzędzie i zakładzie pracy - należy przez to rozumieć Urząd Miasta Kostrzyn nad Odrą; 3) burmistrzu - należy przez to rozumieć burmistrza miasta Kostrzyn nad Odrą; 4) zastępcy - należy przez to rozumieć zastępcę burmistrza miasta; 5) sekretarzu - należy przez to rozumieć sekretarza miasta; 6) skarbniku - należy przez to rozumieć skarbnika miasta; 7) wydziale - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne urzędu o tej nazwie; 8) naczelniku wydziału - należy przez to rozumieć naczelników wydziałów; 9) biurach - należy przez to rozumieć wewnętrzne samodzielne komórki organizacyjne urzędu działające poza wydziałami na prawach samodzielnych referatów; 10) referatach - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną wydziału lub samodzielny referat; 11) komórkach organizacyjnych - należy przez to rozumieć komórki organizacyjne urzędu wymienione w § 5 ust. 1 niniejszego regulaminu; 12) kierownikach - należy przez to rozumieć kierowników komórek organizacyjnych; 13) miejskich jednostkach organizacyjnych - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną utworzoną do realizacji zadań miasta; 14) mieście - należy przez to rozumieć Miasto Kostrzyn nad Odrą; 15) regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Kostrzyn nad Odrą. § 2. 1. Urząd jest jednostką organizacyjną miasta przy pomocy której burmistrz wykonuje zadania z zakresu administracji publicznej, wynikające z zadań własnych miasta, zadań zleconych z mocy ustaw lub przyjętych przez miasto w drodze porozumień. 2. Urząd jest aparatem wykonawczym burmistrza, sprawującym równocześnie obsługę rady i jej komisji. 3. Urząd działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, statutu miasta i regulaminów oraz aktów prawnych wydanych przez burmistrza i radę. Dział II Organizacja urzędu § 3. 1. Siedzibą urzędu jest Kostrzyn nad Odrą. § 4. 1. Pracą urzędu kieruje burmistrz przy pomocy zastępcy burmistrza, sekretarza i skarbnika, którzy wykonując wyznaczone zadania zapewniają w powierzonym im zakresie kompleksowe rozwiązywanie problemów wynikających z zadań miasta i kontrolują działalność komórek organizacyjnych. § 5. 1. W skład urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne (nazwa i symbol): 1) Straż Miejska w Kostrzynie nad Odrą, SM; 2) Wydział Administracyjno - Organizacyjny, OA; 3) Biuro Radców Prawnych, BRP; 4) Biuro Obsługi Interesanta, BOI; 5) Biuro Rady Miasta, BRM; 6) Wydział Finansowy, FK; 7) Wydział Gospodarki Przestrzennej i Obsługi Inwestora, GP; 8) Wydział Gospodarki Komunalnej i Lokalowej, GK; 9) Referat Gospodarki Mieszkaniowej, GM; 10) Referat Inwestycji i Remontów, IR; 11) Urząd Stanu Cywilnego, USC; 12) Wydział Oświaty, Kultury i Opieki, OK; 13) Referat Świadczeń Społecznych, RS; 14) Biuro Integracji Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej, BIE; 15) Referat Spraw Wojskowych i Obrony Cywilnej, WO; 16) stanowisko ds. ochrony informacji niejawnych, IN; 17) stanowisko ds. bezpieczeństwa i higieny pracy i ochrony ppoż., BHP; 18) stanowisko ds. promocji miasta, PR; 19) pełnomocnik burmistrza ds. Systemu Zarządzania Jakością, ISO; 20) audytor wewnętrzny, AU. 2. Strukturę organizacyjną urzędu przedstawia schemat stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego regulaminu. 3. Struktura stanowiskowa urzędu stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego regulaminu. § 6. 1. W urzędzie tworzy się następujące stanowiska kierownicze: 1) burmistrz; 2) zastępca burmistrza; 3) sekretarz miasta; 4) skarbnik miasta; 5) kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i zastępca kierownika Urzędu Stanu Cywilnego; 6) komendant Straży Miejskiej; 7) kierownicy i ich zastępcy. Burmistrz § 7. 1. Burmistrz wykonuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych przepisach określających kompetencje burmistrza, a także w statucie miasta i niniejszym regulaminie. 2. Burmistrz w szczególności: 1) reprezentuje miasto oraz urząd na zewnątrz i utrzymuje kontakty z miejscowym środowiskiem; 2) kieruje bieżącymi sprawami miasta i urzędu, kieruje urzędem na zasadzie jednoosobowego kierownictwa ponosząc odpowiedzialność za wyniki jego pracy, zapewnia warunki praworządnego i efektywnego funkcjonowania urzędu; 3) wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej; 4) nadzoruje wykonanie zadań zleconych; 5) rozstrzyga spory kompetencyjne między poszczególnymi komórkami organizacyjnymi; 6) ogłasza budżet miasta i sprawozdania z wykonania budżetu; 7) podejmuje decyzje w sprawach obronnych i obrony cywilnej, w zakresie określonym w odrębnych przepisach; 8) udziela pisemnego upoważnienia pracownikom do wydawania decyzji administracyjnych; 9) wykonuje funkcję zwierzchnika służbowego i pracodawcy wobec wszystkich pracowników urzędu; dokonuje czynności z zakresu prawa pracy na zasadach określonych odrębnymi przepisami; 10) wykonuje funkcję zwierzchnika służbowego i pracodawcy wobec kierowników miejskich jednostek organizacyjnych z uwzględnieniem art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym; 11) ustala wynagrodzenie dla pracowników urzędu wynikające ze stosunku pracy. 3. W czasie nieobecności burmistrza jego zadania wykonuje zastępca burmistrza lub inna osoba wyznaczona przez burmistrza na piśmie. 4. Organem doradczym burmistrza jest kolegium burmistrza w skład którego wchodzą: zastępca burmistrza, sekretarz, skarbnik oraz kierownicy. 5. Organizację pracy kolegium burmistrza reguluje burmistrz odrębnym zarządzeniem. 6. Burmistrzowi bezpośrednio podlegają: 1) Straż Miejska; 2) Urząd Stanu Cywilnego; 3) Wydział Oświaty, Kultury i Opieki; 4) Biuro Integracji Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej; 5) Referat Spraw Wojskowych i Obrony Cywilnej; 6) stanowisko ds. BHP i ochrony ppoż.; 7) Biuro Radców Prawnych; 8) stanowisko ds. ochrony informacji niejawnych; 9) audytor wewnętrzny; 10) stanowisko ds. promocji miasta; 11) pełnomocnik burmistrza ds. Systemu Zarządzania Jakością. 7. Zastępcy burmistrza podlegają: 1) Wydział Gospodarki Przestrzennej i Obsługi Inwestora; 2) Wydział Gospodarki Komunalnej i Lokalowej; 3) Referat Inwestycji i Remontów. Sekretarz § 8. 1. Sekretarz jest jednocześnie naczelnikiem Wydziału Organizacyjno - Administracyjnego. 2. Sekretarz zapewnia sprawne funkcjonowanie urzędu, warunki jego działania i w tym samym zakresie nadzoruje działalność komórek organizacyjnych oraz zapewnia prawidłową obsługę interesantów. 3. Sekretarzowi bezpośrednio podlegają: 1) Wydział Organizacyjno - Administracyjny; 2) Biuro Obsługi Interesanta; 3) Biuro Rady Miasta. Skarbnik § 9. 1. Do zadań skarbnika należy organizacja i kierowanie pracą Wydziału Finansowego. Prawa i obowiązki skarbnika określają odrębne przepisy. 2. Skarbnik w szczególności: 1) opracowuje projekt budżetu miasta; 2) występuje z propozycjami dotyczącymi stawki podatków i opłat lokalnych oraz ulg i zwolnień w tych podatkach; 3) rozpatruje podania w sprawach odraczania, rozkładania na raty, zaniechania poboru lub umarzania podatków i opłat, a także innych należności. 3. Skarbnik wydaje decyzje w zakresie wymienionym w ust. 2 w granicach posiadanych pełnomocnictw oraz zajmuje się problemami ekonomiczno - finansowymi miasta oraz obsługą finansową urzędu. 4. Skarbnikowi podlega Wydział Finansowy. 5. Zastępca skarbnika współpracuje z miejskimi jednostkami organizacyjnymi w zakresie planowania budżetu oraz sprawozdawczości, a także uczestniczy w kontrolach związanych z realizacją budżetu. Kierownicy § 10. 1. Do zadań kierowników należy zapewnienie należytej organizacji pracy, sprawnego wykonywania zadań swojej komórki organizacyjnej, a w szczególności: 1) przygotowywanie i opracowywanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach należących do kompetencji swojej komórki organizacyjnej; 2) planowanie i organizowanie pracy swojej komórki organizacyjnej; 3) dokonywanie podziału czynności pomiędzy pracowników swojej komórki organizacyjnej; 4) zapewnienie dyscypliny w swojej komórce organizacyjnej; 5) wnioskowanie w sprawach przyjmowania, zwalniania, awansowania, wyróżniania, karania pracowników swojej komórki organizacyjnej oraz wyrażanie zgody na wykorzystanie przez pracowników urlopów wypoczynkowych; 6) opracowywanie uchwał i materiałów dla burmistrza i na sesje rady; 7) opracowywanie sprawozdań i informacji z realizacji uchwał w zakresie ustalonym przez radę i burmistrza; 8) uczestniczenie w sesjach rady oraz w posiedzeniach komisji rady w zakresie ustalonym przez burmistrza lub na zaproszenie komisji; 9) ochrona danych osobowych przetwarzanych w swojej komórce organizacyjnej. Wspólne zadania komórek organizacyjnych § 11. 1. Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych należy: 1) organizowanie, wykonywanie i wdrażanie zadań określonych w aktach prawnych dotyczących samorządu gminnego, uchwałach rady oraz zarządzeniach burmistrza; 2) inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań określonych w budżecie miasta oraz planach wieloletnich i strategii rozwoju miasta; 3) ponoszenie odpowiedzialności za prawidłowe dysponowanie środkami finansowymi, określonymi w budżecie na realizację zadań merytorycznych, w tym również przestrzegania dyscypliny budżetowej; 4) udział w rozpatrywaniu skarg dotyczących pracy swojej komórki organizacyjnej, badanie ich zasadności, analizowanie źródeł i przyczyn powstania, podejmowanie działań zapewniających należyte i terminowe ich załatwianie, przygotowanie propozycji odpowiedzi na skargi; 5) przestrzeganie zasad prawidłowej obsługi interesantów oraz zapewnienie terminowego załatwiania spraw wpływających do swojej komórki organizacyjnej; 6) współdziałanie z miejskimi jednostkami organizacyjnymi oraz organizacjami działającymi na terenie miasta w zakresie realizacji zadań merytorycznych swojej komórki organizacyjnej; 7) opracowywanie sprawozdawczości statystycznej i innych prac statystycznych wynikających z programu badań statystycznych GUS oraz resortowej sprawozdawczości statystycznej w zakresie określonym przepisami, zapewniając zgodność sprawozdań ze stanem faktycznym; 8) przygotowywanie na potrzeby burmistrza okresowych ocen, analiz, informacji i sprawozdań wynikających z merytorycznej działalności swojej komórki organizacyjnej; 9) opracowywanie oraz przekazywanie do publikowania informacji; 10) prowadzenie spraw rad osiedli, samorządu mieszkańców i indywidualnych mieszkańców w zakresie merytorycznej odpowiedzialności swojej komórki organizacyjnej; 11) udzielanie zainteresowanym informacji z zakresu ustawy o dostępie do informacji publicznej; 12) opracowywanie oraz publikowanie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP), zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001r. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.); 13) realizacja tematyczna i odpowiedzialność merytoryczna za przygotowanie i aktualizację treści wynikających z realizacji zadań własnych w serwisie internetowym miasta oraz informacji z zakresu ustawy o dostępie do informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej. Dział III Szczegółowe zakresy działania komórek organizacyjnych Wydział Organizacyjno - Administracyjny (OA) § 12. 1. Wydziałem kieruje sekretarz. 2. Do podstawowego zakresu działania wydziału należy: a) zadania własne: 1) prowadzenie rejestru zarządzeń burmistrza; 2) koordynacja kontroli wewnętrznej sprawowanej przez kierowników; 3) obsługa narad burmistrza, posiedzeń rady i jej komisji (BRM); 4) zarząd budynkami administracyjnymi, gospodarka lokalami biurowymi urzędu; 5) prowadzenie gospodarki środkami rzeczowymi; 6) prowadzenie spraw związanych z nadzorem właścicielskim spółek komunalnych; 7) zapewnienie zaopatrzenia materialnego i technicznego, w tym materiałów i pomocy biurowych, druków, formularzy, zakup sprzętu oraz maszyn i urządzeń biurowych oraz prowadzenie w tym zakresie dokumentacji; 8) prowadzenie gospodarki odzieżą ochronną, roboczą; 9) prowadzenie spraw związanych z zamawianiem pieczęci i tablic urzędowych; 10) prowadzenie spraw związanych z zabezpieczeniem mienia w urzędzie i pozostałych obiektach; 11) zapewnienie estetycznego utrzymania pomieszczeń biurowych w urzędzie oraz nadzoru nad pracą obsługi - sprzątaczek, konserwatora, kierowcy, doręczyciela oraz usługobiorców obcych; 12) wykonywanie zadań związanych z funkcjami reprezentacyjnymi burmistrza i obsługą delegacji; 13) przyjmowanie i ewidencjonowanie korespondencji wpływającej do urzędu (BOI); 14) przyjmowanie interesantów zgłaszających się do burmistrza i sekretarza w sprawach skarg i wniosków; 15) prowadzenie zbiorczej ewidencji skarg i wniosków wpływających do urzędu oraz opracowywanie okresowych informacji i analiz o sposobie ich załatwiania (współpraca z BRP); 16) przyjmowanie i nadawanie faksów, obsługa centrali; 17) przekazywanie właściwym komórkom organizacyjnym korespondencji zadekretowanej przez burmistrza, zastępcę burmistrza lub sekretarza; 18) załatwianie spraw związanych z zatrudnianiem, zwalnianiem i wynagradzaniem pracowników urzędu oraz kierowników miejskich jednostek organizacyjnych oraz prowadzenie akt osobowych pracowników urzędu; 19) organizowanie szkoleń pracowników urzędu; 20) prowadzenie praktyk uczniowskich i studenckich, umów wolontariackich, staży; 21) wydawanie świadectw pracy i zaświadczeń o zatrudnieniu byłym pracownikom urzędu oraz zlikwidowanych instytucji, których akta osobowe są przechowywane w urzędzie; 22) współpraca z Urzędem Pracy w zakresie zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych oraz naboru do pracy; 23) nadzór nad całością prac związanych z informatyzacją urzędu; 24) administrowanie wewnętrzną siecią komputerową urzędu; 25) udzielanie pracownikom instruktażu na temat eksploatacji systemów komputerowych; 26) zabezpieczanie danych z wdrożonych systemów oraz przechowywanie dokumentacji systemów, nadzór nad bezpieczeństwem danych; 27) usuwanie drobnych awarii sprzętu i oprogramowania; 28) zabezpieczenie serwisu pogwarancyjnego sprzętu komputerowego i oprogramowania; 29) utrzymywanie kontaktów z mediami poprzez rzecznika urzędu; 30) udzielanie i cofanie decyzji na prowadzenie zbiórek publicznych organizowanych na terenie miasta; 31) wydawanie decyzji na przeprowadzenie zgromadzeń publicznych, imprez masowych organizowanych na terenie miasta; 32) realizacja tematyczna i odpowiedzialność merytoryczna za przygotowanie i aktualizację treści zawartych w serwisie internetowym miasta wynikających z realizacji zadań własnych; 33) prowadzenie dokumentacji związanej z oświadczeniami majątkowymi pracowników urzędu i jednostek organizacyjnych oraz radnych; 34) załatwianie spraw związanych z obowiązkiem zgłaszania do Rejestru Korzyści; 35) nadzór redakcyjny nad Biuletynem Informacji Publicznej, b) zadania zlecone: 1) wykonywanie prac przygotowawczych związanych z wyborami Prezydenta RP, do Sejmu i Senatu oraz rad gmin; 2) wykonywanie prac związanych z wyborami ławników. Biuro Radców Prawnych (BRP) § 13. 1. Do podstawowego zakresu działania Biura Radców Prawnych należy wykonywanie obsługi prawnej urzędu, burmistrza, rady i jej komisji, a w szczególności: 1) opiniowanie pod względem prawnym i redakcyjnym aktów prawnych burmistrza oraz projektów uchwał kierowanych pod obrady rady, jak również opiniowanie aktów prawnych przekazanych do konsultacji; 2) zapewnienie obsługi prawnej burmistrzowi i doradztwa prawnego na rzecz komórek organizacyjnych, jak również prowadzenia spraw przed sądami powszechnymi i administracyjnymi; 3) opiniowanie projektów umów i porozumień; 4) wydawanie opinii prawnych dotyczących umów w sprawach majątkowych; 5) wydawanie opinii prawnych dotyczących rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy oraz innych spraw kadrowych; 6) wydawanie opinii prawnych dotyczących umarzania wierzytelności; 7) udzielanie wyjaśnień w sprawie obowiązującego stanu prawnego w zakresie spraw określonych, w szczegółowym zakresie działania komórek organizacyjnych; 8) udzielanie wyjaśnień i porad oraz pomocy prawnej organom miasta; 9) udzielanie pomocy i instruktażu pracownikom urzędu w zakresie interpretacji przepisów prawnych i praktycznego ich stosowania; 10) obsługa prawna sesji rady. 2. Wykonywanie innych zadań przewidzianych w ustawie o radcach prawnych. 3. Referent BRP zajmuje się całością spraw związanych z organizacją, przyjmowaniem i rozpatrywaniem skarg wpływających do urzędu. Biuro Obsługi Interesanta (BOI) § 14. 1. Biuro Obsługi Interesanta wchodzi w skład Wydziału Organizacyjno - Administracyjnego. 2. Jednym z podstawowych zadań wykonywanych przez inspektorów ds. obsługi interesantów jest świadczenie usług o charakterze administracyjnym na rzecz mieszkańców miasta i innych osób oraz podmiotów realizujących własne interesy na terenie miasta. 3. Biuro Obsługi Interesanta to miejsce pierwszego kontaktu z urzędem. 4. Pracownik biura pełni rolę gospodarza i przewodnika interesanta. 5. Podstawowe zadania przedmiotowe na stanowisku: 1) udzielanie informacji o sposobie załatwiania spraw przez klientów; 2) obsługa interesantów w zakresie: wydawanie druków wniosków do załatwienia spraw, pomoc przy ich wypełnianiu, przyjmowanie wniosków wraz z wymaganą dokumentacją i przekazywanie komórkom organizacyjnym celem ich załatwienia, wydawanie interesantom decyzji, zaświadczeń i innych dokumentów przygotowanych przez komórki organizacyjne; 3) udzielanie informacji o strukturze organizacyjnej urzędu, udzielanie informacji o instytucjach i stowarzyszeniach działających na terenie miasta, wskazywanie kompetentnych osób i miejsca do załatwienia spraw; 4) dysponowanie materiałami instruktażowymi i promocyjnymi miasta z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców i ich uzupełnianie; 5) uzupełnianie brakujących wzorów druków i materiałów instruktażowych; 6) wnioskowanie i planowanie spraw związanych z usprawnieniem pracy w urzędzie; 7) udostępnianie interesantom dostępu do Biuletynu Informacji Publicznej; 8) informowanie pracownika merytorycznego o konieczności przyjęciu interesanta w BOI (niepełnosprawność interesanta, choroba itp.); 9) odbieranie korespondencji przychodzącej z placówki pocztowej, od mieszkańców, interesantów składających pisma, wnioski itp. bezpośrednio w urzędzie; 10) bieżąca rejestracja korespondencji przychodzącej zgodnie z wymogami instrukcji kancelaryjnej; 11) przekazywanie korespondencji sekretarzowi w celu jej dekretacji; 12) przekazywanie korespondencji do komórek organizacyjnych. Biuro Rady Miasta (BRM) § 15. 1. Biurem Rady Miasta kieruje sekretarz przy pomocy pracownika merytorycznego. 2. Do podstawowego zakresu działania biura należy: 1) opracowywanie i analizowanie realizacji planu pracy rady; 2) obsługa merytoryczna i organizacyjna rady, komisji rady i radnych; 3) przekazywanie właściwym komórkom organizacyjnym do realizacji spraw wynikających z uchwał rady, wniosków komisji oraz zarządzeń burmistrza; 4) organizacyjne przygotowanie posiedzeń rady i komisji rady; 5) prowadzenie zbiorów i rejestrów uchwał rady, wniosków i opinii komisji oraz interpelacji radnych, nadawanie biegu ich realizacji; 6) nadawanie biegu zgłaszanym skargom i wnioskom mieszkańców; 7) organizowanie spotkań i dyżurów radnych; 8) protokołowanie posiedzeń rady oraz komisji rady; 9) redagowanie i przesyłanie ustaleń rady kierownikom oraz kierownikom miejskich jednostek organizacyjnych; 10) obsługa biurowa i prowadzenie rejestrów odznaczeń honorowych miasta oraz medali pamiątkowych "Zasłużony dla Miasta Kostrzyn nad Odrą"; 11) prowadzenie ewidencji składu osobowego rady i komisji rady; 12) przekazywanie w ustawowym terminie uchwał rady Wojewodzie Lubuskiemu, Regionalnej Izbie Obrachunkowej oraz burmistrzowi i kierownikom miejskich jednostek organizacyjnych; 13) przekazywanie uchwał rady do publikacji w środkach masowego przekazu oraz w formie obwieszczeń; 14) organizowanie szkoleń radnych; 15) współpraca z przewodniczącym rady celem przygotowania w oparciu o zebrane propozycje rocznego planu pracy rady; 16) obsługa dyżurów przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady; 17) obsługa komisji dyscyplinarnej II instancji dla rozstrzygania spraw dyscyplinarnych pracowników urzędu; 18) wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o samorządzie gminnym zleconych przez przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady; 19) zapewnienie niezbędnej pomocy radnym w sprawowaniu przez nich mandatów, w tym w sprawach interwencji; 20) przekazywanie wniosków radnych w sprawach interwencji kierowanych do burmistrza; 21) opracowywanie projektów zmian statutu miasta wynikających z kompetencji rady; 22) współudział w organizowaniu i przeprowadzaniu wyborów samorządowych, parlamentarnych, prezydenckich, referendów oraz konsultacji społecznych; 23) przygotowywanie wyborów ławników do sądów powszechnych. Wydział Finansowy (FK) § 16. 1. Wydziałem Finansowym kieruje skarbnik przy pomocy zastępcy skarbnika. 2. Do zakresu działania wydziału należy: 1) opracowywanie projektu budżetu: a) przygotowywanie projektów zarządzeń w sprawie przygotowania projektu budżetu, b) kompletowanie materiałów źródłowych do sporządzenia projektu budżetu, c) przygotowanie projektu budżetu, d) przygotowywanie projektów uchwał rady w sprawach zatwierdzenia budżetu, e) przygotowywanie układu szczegółowego wykonania budżetu dla jednostek i zakładów budżetowych realizujących jego wykonanie, f) przygotowywanie informacji półrocznej i rocznej z realizacji planu dochodów i wydatków budżetowych, g) przygotowanie zarządzeń burmistrza w sprawie zmian w budżecie, h) przygotowanie projektów uchwał budżetowych w zakresie zmian budżetowych; 2) nadzór nad prawidłowym wykonaniem budżetu; 3) zapewnienie płynności finansowej; 4) prowadzenie pełnej obsługi księgowej w zakresie dochodów i wydatków budżetowych; 5) prowadzenie ewidencji przychodów i rozchodów budżetowych oraz spraw związanych z obsługą finansową pożyczek i kredytów; 6) prowadzenie obsługi księgowej zadań zleconych i powierzonych z zakresu administracji rządowej; 7) sporządzanie jednostkowych i zbiorczych sprawozdań statystycznych wykonania dochodów budżetu miesięcznych, półrocznych i rocznych; 8) sporządzanie zbiorczych sprawozdań statystycznych z działalności pozabudżetowej (dla zakładów budżetowych, funduszy celowych i środków specjalnych); 9) sporządzanie zbiorczych i jednostkowych sprawozdań statystycznych z realizowanych przez miasto zadań zleconych i powierzonych z zakresu administracji rządowej; 10) kontrola przestrzegania dyscypliny budżetowej; 11) w zakresie podatków: a) naliczanie podatku od nieruchomości, środków transportowych, podatku rolnego i leśnego od osób fizycznych i prawnych, czynszów dzierżawnych, spłaty za wieczyste użytkowanie gruntów, b) bieżące kontrolowanie decyzji dotyczących wymiaru podatku od nieruchomości, c) analizowanie i opiniowanie podań w sprawach odraczania, rozkładania na raty lub umarzania podatków i opłat, d) analizowanie i opiniowanie odwołań, skarg i zażaleń w sprawach wymiaru podatków, e) przygotowywanie projektów uchwał rady w sprawach ustalania wysokości podatków i opłat lokalnych zastrzeżonych do właściwości rady, f) gromadzenie materiałów informacyjnych dla celów wymiaru podatku od nieruchomości oraz wykorzystanie ich dla celów postępowania egzekucyjnego, g) sporządzanie sprawozdań o dochodach oraz danych do sprawozdania z wykonania budżetu, h) prowadzenie windykacji należności niepodatkowych, i) przygotowywanie projektów pism w zakresie egzekucji administracyjnej i sądowej, j) współpraca z Urzędem Skarbowym i innymi organami upoważnionymi do prowadzenia egzekucji w zakresie zobowiązań podatkowych i innych, k) przygotowywanie decyzji o rozłożeniu na raty, odroczeniu lub o umorzeniu tytułów podatkowych i niepodatkowych, l) pobór podatkowych i niepodatkowych należności budżetowych wynikających ze stosownych przepisów; 12) naliczanie wynagrodzeń pracownikom urzędu oraz rozliczanie ich z Urzędem Skarbowym i ZUS-em; 13) prowadzenie obsługi kasowej urzędu; 14) prowadzenie rachunkowości Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych; 15) ewidencja syntetyczna majątku urzędu; 16) rozliczanie wyjazdów służbowych pracowników; 17) prowadzenie spraw związanych z opłatą skarbową i wekslami; 18) rozliczanie należności z tytułu podatku VAT; 19) ewidencja wpłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholi; 20) wydawanie i rozliczanie biletów opłaty targowej; 21) współdziałanie z komórkami organizacyjnymi urzędu w zakresie przekazywania i aktualizowania materiału informacyjnego dla usprawnienia i przyspieszenia postępowania egzekucyjnego. 3. Do zadań wydziału w zakresie kontroli należy: 1) udzielanie instruktażu jednostkom podległym i nadzorowanym przez miasto w zakresie: a) prawidłowej interpretacji przepisów prawnych oraz doradztwo w zakresie praktycznego ich stosowania w bieżącej gospodarce finansowej, b) opracowywania zarządzeń wewnętrznych i instrukcji w sprawach finansowych z uwzględnieniem specyfikacji i potrzeb komórek organizacyjnych i miejskich jednostek organizacyjnych; 2) sporządzanie informacji o udzielonych instruktażach; 3) ocena realizacji dochodów i wydatków; 4) przeprowadzanie kontroli w miejskich jednostkach organizacyjnych objętych budżetem w zakresie gospodarki finansowej pod względem formalno - prawnym; 5) nadzór i kontrola nad działalnością finansową miejskich jednostek organizacyjnych, a w szczególności: a) sporządzanie planów kontroli, b) sporządzanie protokołów kontroli, c) przygotowywanie wniosków o ukaranie w razie naruszenia dyscypliny budżetowej; 6) analiza wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu; 7) przestrzeganie stosowania ustawy o zamówieniach publicznych. Wydział Gospodarki Przestrzennej i Obsługi Inwestora (GP) § 17. 1. Wydziałem Gospodarki Przestrzennej i Obsługi Inwestora kieruje naczelnik. 2. Do zakresu działania wydziału należy: a) w zakresie gospodarki przestrzennej: 1) koordynacja spraw związanych z opracowaniem planistycznym, przygotowanie i opracowanie projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta; 2) przygotowanie projektów założeń do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i projektów tych planów; 3) udostępnianie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz prognozy skutków wpływu na środowisko przyrodnicze do publicznego wglądu; 4) uzgodnienie projektu planu miejscowego z zainteresowanymi organami administracji państwowej oraz innymi instytucjami; 5) dokonywanie okresowej oceny skutków w zagospodarowaniu przestrzennym wynikających z realizacji planu miejscowego oraz oceny aktualności tego planu; 6) uzgodnienie z właściwymi organami lokalizacji inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi; 7) udzielanie opinii lokalizacyjnych dla inwestycji o znaczeniu lokalnym i ponadlokalnym, uzgodnienie koncepcji urbanistyczno - architektonicznym; 8) przeprowadzenie procedur związanych z wydaniem decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego lub decyzji o warunkach zabudowy; 9) wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz wytycznych urbanistyczno - architektonicznych na podstawie obowiązujących planów miejscowych, prowadzenie rejestru wydanych decyzji; 10) uzgadnianie projektów podziałów geodezyjnych; 11) analiza potrzeb i wniosków do rocznych i wieloletnich programów pracy w zakresie planowania przestrzennego; 12) planowanie i ustalanie potrzeb rzeczowych i finansowych w zakresie prac planistycznych i inwestycyjnych; 13) koordynacja i przygotowanie opracowań projektowych w sprawie odbudowy Starego Kostrzyna; 14) opracowywanie i przedkładanie burmistrzowi rocznych harmonogramów działalności marketingowej, w tym planowanych wydatków; 15) stwierdzenie wygaśnięcia decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; 16) obsługa inwestorów w zakresie nieruchomości miejskich; 17) opracowywanie i popularyzowanie informacji o możliwościach i warunkach inwestowania w mieście, b) w zakresie architektonicznym: 1) nadzór urbanistyczno - architektoniczny nad inwestycjami w miejscach o znaczącej funkcji lub istotnych dla zagospodarowania przestrzennego miasta; 2) opiniowanie projektów dla ww. inwestycji; 3) opiniowanie zmian architektonicznych w obiektach istniejących; 4) wykonanie planów koncepcyjnych zagospodarowania w miejscach o znaczącej funkcji; 5) opiniowanie reklam pod względem formy, estetyki oraz miejsca lokalizacji i sposobu montażu; 6) nadzór urbanistyczno - architektoniczny nad zagospodarowaniem przestrzennym oraz wyglądem estetycznym miasta, c) w zakresie geodezji i gospodarki nieruchomościami: 1) prowadzenie procedur związanych z wydawaniem decyzji o podziale gruntów; 2) ewidencjonowanie zasobu gruntów gminnych i jego aktualizacja; 3) organizowanie przetargów w zakresie zbywania gruntów i nieruchomości w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami; 4) prowadzenie procedur w zakresie zbywania, nabywania, dzierżawy i użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność miasta, w tym: a) współpraca z wydziałem GK przy sprzedaży miejskich lokali mieszkalnych, b) działek budowlanych, c) nieruchomości zabudowanych, d) uwłaszczanie osób prawnych na nieruchomościach stanowiących własność miasta, a będących w dotychczasowym zarządzie lub użytkowaniu; 5) prowadzenie spraw dotyczących nabywania nieruchomości na rzecz miasta; 6) sporządzanie dokumentacji formalno - prawnej związanej z nabywaniem na rzecz miasta od Skarbu Państwa nieruchomości w trybie komunalizacji na wniosek i z mocy prawa; 7) prowadzenie spraw dotyczących przekazywania mienia; 8) przygotowywanie dokumentów w sprawach dotyczących pierwokupu nieruchomości położonych na terenie miasta; 9) nieodpłatne przekazywanie w drodze umów gruntów stanowiących własność miasta na rzecz Skarbu Państwa, przejmowanie nieodpłatne na własność miasta gruntów od Skarbu Państwa; 10) prowadzenie spraw dotyczących oddawania nieruchomości miasta w zarząd komunalnym jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, ustalanie opłat rocznych za wieczyste użytkowanie i zarząd, nanoszenie zmian i wysyłanie informacji do właścicieli i użytkowników wieczystych; 11) naliczanie opłat za użytkowanie wieczyste, aktualizacja opłat rocznych z tytułu zarządu, użytkowania wieczystego; 12) naliczanie opłat adiacenckich; 13) prowadzanie kontroli terenowej nieruchomości miasta będących w użytkowaniu wieczystym oraz dzierżawionych bądź będących przedmiotem najmu; 14) prowadzenie spraw związanych z przekształcaniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności; 15) prowadzenie spraw związanych z robotami geodezyjno - kartograficznymi oraz wyceną nieruchomości, a także odbiór robót od wykonawców; 16) nadawanie numeracji porządkowej nieruchomościom i nazewnictwa ulic; 17) prowadzenie rejestrów dotyczących sprzedaży oraz przekazywanie informacji o sprzedaży do Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej MZK i Wydziału Finansowego; 18) ujawnianie własności miasta w dziale ksiąg wieczystych, składanie wniosków o założenie ksiąg wieczystych i wprowadzanie w nich zmian; 19) wydawanie decyzji zatwierdzających projekty podziału nieruchomości; 20) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie rozgraniczenia działek na wniosek strony lub urzędu; 21) przygotowywanie umów dzierżawy gruntów na użytkowanie rolnicze, pod garażami, obiektami handlowo - usługowymi typu nietrwałego, na cele rekreacyjne oraz gruntów przeznaczonych na cele: organizacji cyrków, "wesołych miasteczek", zaplecza budowlanego, ogródków przydomowych, parkingów, placów do nauki jazdy; 22) opracowywanie opinii w sprawie rekultywacji i zagospodarowania gruntów. Wydział Gospodarki Komunalnej i Lokalowej (GK) § 18. 1. Wydziałem Gospodarki Komunalnej i Lokalowej kieruje naczelnik. 2. Do podstawowego zakresu działania wydziału należą: a) w zakresie gospodarki komunalnej: 1) prowadzenie spraw dotyczących systemu odprowadzania wód deszczowych, zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków; 2) prowadzenie spraw dotyczących funkcjonowania systemu ciepłowniczego; 3) prowadzenie spraw z zakresu utrzymania terenów zielonych, małej architektury, czystości na terenie miasta; 4) świąteczna i noworoczna oraz okolicznościowe dekoracje miasta; 5) prowadzenie dokumentacji oraz nadzór merytoryczny nad spółkami i zakładami gminnymi w zakresie działania wydziału; 6) sprawowanie nadzoru oraz udział w przeglądach i odbiorach technicznych zleconych do wykonania robót, rozliczanie zleceniobiorców oraz weryfikacja faktur; 7) przygotowywanie projektów uchwał dotyczących spraw leżących w zakresie działania wydziału; 8) nadzór nad utrzymaniem i zarządzaniem cmentarzami komunalnymi; 9) wydawanie zezwoleń na utrzymywanie psów ras uznawanych za agresywne; 10) utrzymanie oświetlenia drogowego; 11) prowadzenie prac z zakresu ochrony zwierząt, w tym nadzór nad schroniskiem dla bezdomnych zwierząt, b) w zakresie gospodarowania mieniem gminnym: b1) zadania własne: 1) udzielanie zezwoleń w drodze decyzji na świadczenie usług polegających na usuwaniu, wykorzystywaniu i unieszkodliwianiu odpadów komunalnych; 2) wnioskowanie o zakładanie, rozszerzanie i zamykanie cmentarzy komunalnych; 3) nadzór nad: a) utrzymaniem i zarządzaniem cmentarzami komunalnymi i nieczynnymi cmentarzami, b) utrzymaniem miejsc pamięci, b2) zadania zlecone: 1) sprawowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi, c) w zakresie drogownictwa: 1) koordynacja działalności w zakresie budowy i utrzymania przystanków oraz zatok autobusowych; 2) prowadzenie ewidencji dróg i obiektów mostowych; 3) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego dróg, dla których burmistrz jest zarządcą; 4) koordynowanie robót w pasie drogowym i dokonywanie odbioru przywrócenia pasa drogowego do stanu pierwotnego; 5) opiniowanie wniosków o korzystanie z dróg w sposób szczególny; 6) opiniowanie projektów budowlanych dotyczących zadań realizowanych w pasie drogowym; 7) prowadzenie sprawozdawczości w zakresie dróg i obiektów mostowych; 8) kontrola bieżąca stanu technicznego nawierzchni jezdni i chodników oraz oznakowania poziomego i pionowego; 9) opracowywanie rocznych planów rzeczowo - finansowych; 10) współpraca z policją w zakresie bezpieczeństwa ruchu; 11) analizowanie i opiniowanie wniosków dotyczących bezpieczeństwa i organizacji ruchu; 12) współpraca z zarządami dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych w zakresie zarządzania drogami i ich utrzymywania; 13) kontrola sprawności funkcjonowania systemu odprowadzenia wód opadowych (rowy przydrożne oraz kanalizacja deszczowa w ciągach dróg); 14) prowadzenie spraw dotyczących umieszczenia w pasie drogowym reklam i tablic informacyjnych, d) w zakresie działalności gospodarczej: 15) nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem targowisk; 16) prowadzenie ewidencji i wydawanie zezwoleń na wykonywanie krajowego zarobkowego przewozu osób; 17) prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej; 18) wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz naliczanie opłat za korzystanie z tych zezwoleń; 19) prowadzenie ewidencji przesłanych do urzędu wpisów do KRS, e) w zakresie ochrony środowiska: 1) wydawanie osobom fizycznym i jednostkom organizacyjnym zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów z terenów ich nieruchomości, naliczanie i rozkładanie na raty opłat oraz naliczanie kar za samowolne ich usuwanie; 2) współpraca ze służbą ochrony zabytków w zakresie terenów zielonych położonych na terenach nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków; 3) przeprowadzanie inwentaryzacji zadrzewień i zakrzewień na terenie miasta; 4) prowadzenie ewidencji i rejestru wykazów zanieczyszczeń wprowadzonych do powietrza oraz naliczanie wysokości opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska; 5) prowadzenie rejestru wydanych decyzji o karach; 6) wydawanie przedsiębiorcom pozwoleń i ustalanie warunków prowadzenia działalności w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części; 7) opiniowanie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi zatwierdzonych przez wojewodę lub starostę; 8) opiniowanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów, odzysku lub unieszkodliwienia odpadów oraz pozwoleń na wytwarzanie odpadów; 9) nadzór nad realizacją gminnego planu gospodarki odpadami; 10) nadzór nad wykonaniem obowiązków właścicieli nieruchomości, zarządców dróg i innych w zakresie utrzymania porządku i czystości w mieście; 11) prowadzenie spraw związanych z programem segregacji odpadów oraz współpraca z Celowym Związkiem Gmin CZG-12; 12) prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie miasta; 13) opiniowanie wniosków w sprawie uznania lasów za ochronny lub pozbawienie go tego charakteru; 14) utrzymanie lasów komunalnych; 15) nadzorowanie gospodarki w lasach niepaństwowych; 16) nadzór nad akwenami wodnymi; 17) szacowanie szkód wyrządzonych przez zwierzynę leśną na gruntach rolnych poza granicami obwodu łowieckiego oraz współudział w szacowaniu szkód w uprawach rolniczych powstałych wskutek klęsk żywiołowych; 18) współpraca z ogrodami działkowymi oraz instytucjami wspierającymi rolnictwo; 19) prowadzenie spraw związanych z ochroną przyrody; 20) organizowanie lub współorganizowanie konkursów, akcji w związku z prowadzeniem Miejskiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (MFOŚiGW), w tym nadzór nad: a) wykonywaniem nasadzeń, b) likwidacją "dzikich" wysypisk, c) koordynacja akcji światowych, ogólnopolskich, lokalnych np. Sprzątanie Świata; 21) planowanie dochodów i wydatków MFOŚiGW, nadzór nad wydatkami tych środków oraz sprawozdawczość; 22) przeprowadzanie inwentaryzacji krajoznawczej, dokonywanie przeglądów pomników przyrody; 23) nadzór i koordynacja prac związanych z konserwacją urządzeń melioracyjnych i nadzór nad prawidłowym przebiegiem prac, opiniowanie lokalizacji inwestycji, wykonywanie sprawozdań; 24) opiniowanie zakresu prac i koncesji związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem oraz wydobywaniem kopalin; 25) wykonywanie spraw związanych z ustawą Prawo wodne; 26) wydawanie zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków oraz spraw z tym związanych; 27) prowadzenie wykazu danych o dokumentach dotyczących zakresu ochrony środowiska; 28) współpraca z innymi jednostkami w zakresie ochrony środowiska. Referat Gospodarki Mieszkaniowej (GM) § 19. 1. Referat Gospodarki Mieszkaniowej podlega naczelnikowi Gospodarki Komunalnej i Lokalowej. 2. Referatem kieruje kierownik. 3. Do podstawowych zadań referatu należy: a) w zakresie gospodarki mieszkaniowej: 1) tworzenie projektów i realizacja uchwał rady w zakresie zasad gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta; 2) przygotowywanie sprawozdań i wniosków z realizacji uchwał rady w zakresie gospodarki mieszkaniowej; 3) prowadzenie spraw dotyczących gospodarowania miejskim zasobem mieszkaniowym: a) sprzedaży mieszkań komunalnych, b) przydziału mieszkań komunalnych i socjalnych, c) rozpatrywanie podań w sprawach zamian, podnajmu mieszkań, d) realizacja wyroków sądowych o eksmisję, e) określanie zasad i kryteriów wynajmowania i remontowania pomieszczeń niemieszkalnych na cele mieszkaniowe, f) współpraca z Kostrzyńskim Towarzystwem Budownictwa Społecznego w zakresie budowy i wynajmu mieszkań, g) sporządzanie sprawozdań i informacji w zakresie gospodarki lokalowej, h) planowanie środków na realizację zadań z zakresu gospodarki mieszkaniowej, i) analizowanie potrzeb w zakresie budownictwa mieszkaniowego; 4) prowadzenie spraw w zakresie zaległości czynszowych; 5) prowadzenie spraw z zakresu dodatków mieszkaniowych: a) planowanie środków finansowych w budżecie na realizację wypłat dodatków mieszkaniowych, b) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego, c) wydawanie decyzji administracyjnych o przyznaniu lub odmowie dodatku mieszkaniowego, d) prowadzenie rejestru składanych wniosków i wydawanych decyzji, e) współdziałanie z zarządcami budynków w sprawach dotyczących opłat za najem lokali mieszkalnych; 6) nadzór nad realizacją umowy o zarządzanie zasobem mieszkaniowym miasta; 7) współpraca w zakresie innych zadań z Wydziałem Gospodarki Komunalnej i Lokalowej. Referat Inwestycji i Remontów (IR) § 20. 1. Referatem Inwestycji i Remontów kieruje kierownik. 2. Do zadań realizowanych przez referat należy w szczególności: a) z zakresu inwestycji i remontów: 1) planowanie i nadzór nad realizacją inwestycji miejskich; 2) prowadzenie spraw dotyczących finansowania i współfinansowania inwestycji miejskich oraz dofinansowania inicjatyw lokalnych; 3) zlecanie prac biurom projektowym i inwestorom zastępczym w zakresie realizacji zadań inwestycyjnych miasta; 4) koordynowanie przygotowania dokumentacji dotyczących inwestycji własnych miasta; 5) współdziałanie z Biurem Integracji Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej w zakresie możliwości pozyskiwania źródeł finansowania zadań inwestycyjnych; 6) współdziałanie z Wydziałem Finansowym w zakresie rozliczania inwestycji; 7) przekazywanie środków trwałych uzyskanych w wyniku inwestycji do Wydziału Finansowego; 8) opracowywanie projektów dotyczących strategii inwestycyjnej miasta oraz projektów programów inwestycyjnych; 9) nadzór nad realizacją oraz rozliczaniem inwestycji miejskich prowadzonych przez miejskie jednostki organizacyjne; 10) przygotowanie i prowadzenie postępowań przetargowych w celu wyboru wykonawcy zadań, b) z zakresu zamówień publicznych: 1) współpraca z komórkami organizacyjnymi w zakresie planowania zamówień publicznych w szczególności: a) ustalenie potrzeby udzielenia zamówienia publicznego oraz określenia jego przedmiotu, b) ustalenie wartości zamówienia oraz źródeł finansowania, c) zebranie informacji o warunkach i możliwościach realizacji zamówienia; 2) przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych finansowanych z budżetu miasta zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, a w szczególności: a) ustalenie trybu postępowania w zależności od wartości i przedmiotu zamówienia, b) opracowywanie i prowadzenie dokumentacji związanej z prowadzonym postępowaniem, c) przygotowanie zarządzeń burmistrza związanych z udzieleniem zamówienia, d) udział w pracy komisjach przetargowych, e) opracowywanie ogłoszeń związanych z prowadzonym postępowaniem, kontrola nad ich publikacją, przyjmowanie ofert; 3) opracowywanie sprawozdań w zakresie zamówień publicznych; 4) prowadzenie ewidencji zamówień publicznych, protestów i odwołań; 5) koordynowanie spraw związanych z ubezpieczeniami urzędu, dróg, placów zabaw; 6) udzielanie informacji, wyjaśnień i porad w zakresie zamówień publicznych; 7) przedstawianie propozycji szkoleń w zakresie zamówień publicznych; 8) prowadzenie spraw związanych z reprezentowaniem miasta przed zespołami arbitrów przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych; 9) udzielanie pomocy komórkom organizacyjnym w zakresie prawidłowości postępowania w sprawach zamówień publicznych; 10) współdziałanie w sprawowaniu nadzoru oraz kontroli w zakresie prawidłowości postępowania w sprawach zamówień publicznych. Urząd Stanu Cywilnego (USC) § 21. 1. Pracą Urzędu Stanu Cywilnego kieruje kierownik. 2. Do zakresu działania należy: 1) prowadzenie rejestracji stanu cywilnego, wydawanie decyzji administracyjnych, załatwianie spraw konsularnych związanych z działalnością USC, współpraca z sądami i innymi organami w zakresie rejestracji stanu cywilnego, a w szczególności wynikających z przepisów prawa o aktach stanu cywilnego i kodeksu rodzinnego i opiekuńczego: a) prowadzenie ksiąg stanu cywilnego, rejestracji urodzeń, małżeństw i zgonów, które nastąpiły w okręgu działania USC, b) prowadzenie akt zbiorczych i skorowidzów do ksiąg stanu cywilnego, c) przyjmowanie oświadczeń woli o: – wstąpieniu w związek małżeński, – braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, – wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci, – uznaniu dziecka, – nadaniu dziecku nazwiska męża matki, – powrocie do poprzednio noszonego nazwiska, d) aktualizowanie przechowywanych ksiąg przez wpisywanie wzmianek dodatkowych i przypisków na podstawie orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych, zawiadomień i wypisów aktów nadsyłanych przez inne USC oraz oświadczeń woli osób zainteresowanych, e) przechowywanie przez okres 100 lat ksiąg prowadzonych przez USC; 2) wydawanie wypisów z ksiąg stanu cywilnego oraz zaświadczeń: a) odpisów zupełnych i skróconych z aktów urodzeń, małżeństw i zgonów, b) o braku przeszkód wyłączających zawarcie małżeństwa w formie wyznaniowej, c) stwierdzających, że obywatel polski lub cudzoziemiec nieposiadający żadnego obywatelstwa, posiada zdolność prawną do dokonania czynności stanowiącej podstawę sporządzenia aktu stanu cywilnego za granicą; 3) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach: a) odtworzenia lub ustalenia treści aktu stanu cywilnego, b) sprostowania błędu pisarskiego, c) uzupełnienia treści aktu stanu cywilnego, d) wpisywania do krajowej księgi stanu cywilnego aktu urodzenia, małżeństwa i zgonu sporządzonego za granicą; 4) wykonywanie zadań określonych w ustawie o orderach i odznaczeniach, a w szczególności występowanie z wnioskiem o nadanie medali "Za długoletnie pożycie małżeńskie"; 5) prowadzenie archiwum zakładowego. a) w zakresie ewidencji ludności i dowodów osobistych: a1) zadania własne: 1) współpraca z instytucjami i organami wojskowymi w sprawach przestrzegania obowiązku meldunkowego; 2) prowadzenie spraw związanych z repatriacją Polaków, a2) zadania zlecone: 1) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych: a) prowadzenie bazy ewidencji ludności oraz jej aktualizacja w oparciu o akta stanu cywilnego, b) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania, c) prowadzenie ewidencji i spraw związanych z pobytem cudzoziemców na terenie gminy; 2) prowadzenie rejestru wyborców i sporządzanie spisów wyborców; 3) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych - przyjmowanie wniosków i wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość; 4) tworzenie rejestrów wydanych dowodów osobistych; 5) wydawanie zaświadczeń w oparciu o dokumenty z teczek osobowych; 6) załatwianie spraw związanych z nadawaniem numeru ewidencyjnego w ramach Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności. Wydział Oświaty, Kultury i Opieki (OK) § 22. 1. Wydziałem Oświaty, Kultury i Opieki kieruje naczelnik. 2. Do podstawowego zadań wydziału należy: a) w zakresie oświaty: 1) realizacja zadań związanych z tworzeniem, przekształcaniem, likwidacją i prowadzeniem szkół podstawowych, gimnazjów i przedszkoli; 2) analiza zmian demograficznych na terenie miasta; 3) sprawdzanie i przygotowywanie do zatwierdzenia arkuszy organizacyjnych szkół podstawowych, gimnazjów i przedszkoli; 4) analiza i zatwierdzanie zmian organizacji pracy podległych jednostek oświatowych; 5) prowadzenie spraw osobowych dyrektorów podległych jednostek oświatowych; 6) współdziałanie z organem nadzoru merytorycznego - Kuratorium Oświaty; 7) współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi funkcjonującymi w podległych jednostkach oświatowych; 8) przygotowanie i obsługa administracyjna konkursów na dyrektorów podległych jednostek oświatowych; 9) nadzór nad realizacją obowiązku szkolnego nauki; 10) prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem projektów budżetu i realizacją budżetu przez podległe jednostki oświatowe; 11) nadzorowanie prawidłowego wykorzystania środków budżetowych; 12) wykonywanie analiz dotyczących organizacji przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów; 13) prowadzenie spraw dotyczących współdziałania miasta ze szkołą ponadgimnazjalną i z wyższymi uczelniami; 14) realizowanie zadań związanych z dofinansowaniem pracodawcom kosztów przygotowania zawodowego młodocianych pracowników; 15) prowadzenie spraw związanych z uzyskaniem przez nauczycieli stopnia nauczyciela mianowanego; 16) prowadzenie spraw związanych z odwołaniami nauczycieli od decyzji dyrektora w przypadku uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego; 17) prowadzenie i koordynacja spraw związanych ze sprawozdawczością oświatową; 18) przygotowanie i realizacja zadań związanych z przyznaniem stypendium za wyniki w nauce lub sporcie; 19) zwrot kosztów dojazdów do placówek szkolno - wychowawczych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej; 20) przygotowywanie wniosków o przyznanie dotacji na realizację zadań oświatowych, ich realizacja i rozliczenie; 21) kontrola miejskich jednostek organizacyjnych w zakresie zadań przypisanych organowi prowadzącemu; 22) koordynowanie zadań w zakresie planowania inwestycji i remontów bazy oświatowej, kulturalnej i sportowej w mieście; 23) współdziałanie z kierownikami podległych miejskich jednostek organizacyjnych w zakresie pozyskiwania środków na remonty i modernizację obiektów; 24) koordynowanie działań oraz nadzorowanie działalności podległych miejskich jednostek organizacyjnych w zakresie organizacji zajęć pozalekcyjnych oraz wypoczynku zimowego i letniego dzieci i młodzieży; 25) przygotowywanie uchwał, regulaminów oraz realizacja obowiązujących przepisów w zakresie oświaty, kultury, sportu, pomocy społecznej, profilaktyki, ochrony zdrowia i współpracy z organizacjami pozarządowymi, b) w zakresie kultury: 1) prowadzenie rejestru instytucji kultury; 2) przygotowywanie projektów aktów organizacyjnych i nadzór nad ich realizacją w podległych instytucjach kultury; 3) nadzór nad działalnością podległych instytucji kultury; 4) pozyskiwanie środków pozabudżetowych na realizację imprez i przedsięwzięć z zakresu upowszechniania kultury; 5) prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem projektu budżetu podległych instytucji kultury oraz realizacją budżetu; 6) kontrola podległych instytucji kultury w zakresie przyznanej dotacji; 7) współdziałanie z instytucjami kultury oraz ze stowarzyszeniami w zakresie upowszechniania kultury oraz tworzenia planów rozwoju kultury w mieście; 8) współdziałanie w zakresie upowszechniania kultury na terenie miasta oraz udzielanie pomocy organizacjom społeczno - kulturalnym, amatorskim ruchom artystycznym, placówkom oświatowym itp.; 9) prowadzenie spraw osobowych dyrektorów podległych instytucji kultury; 10) przekazywanie burmistrzowi opinii i wniosków w zakresie działalności programowej instytucji kultury; 11) monitorowanie oraz współorganizowanie obchodów uroczystości o charakterze państwowym na terenie miasta, c) w zakresie sportu: 1) współdziałanie z Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji (MOSiR) oraz stowarzyszeniami w zakresie rozwoju kultury fizycznej; 2) prowadzenie spraw związanych z opracowaniem projektu budżetu MOSiR; 3) prowadzenie spraw związanych z realizacją budżetu MOSiR; 4) sprawowanie nadzoru merytorycznego nad działalnością statutową MOSiR; 5) kontrola merytoryczno - finansowa MOSiR; 6) prowadzenie spraw osobowych dyrektora MOSiR; 7) opiniowanie kalendarza imprez sportowych na dany rok; 8) wnioskowanie o tworzenie bazy sportowo - rekreacyjnej miasta, d) w zakresie profilaktyki i ochrony zdrowia: 1) prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem i realizacja programów: profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania przemocy, przeciwdziałania narkomanii, przeciwdziałania patologiom; 2) przygotowanie i realizacja budżetu profilaktyki; 3) kontrola realizacji programów oraz sporządzanie sprawozdań; 4) obsługa administracyjna Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych; 5) prowadzenie dokumentacji związanej z kierowaniem osób na przymusowe leczenie odwykowe; 6) udział w ogólnopolskich kampaniach profilaktycznych; 7) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji w sprawie poświadczenia prawa do świadczeń zdrowotnych; 8) współdziałanie z Ośrodkiem Pomocy Społecznej (OPS) w tworzeniu warsztatów terapii zajęciowej; 9) prowadzenie spraw związanych z realizacją programów profilaktyki zdrowotnej; 10) inicjowanie działań mający na celu integrację społeczną osób niepełnosprawnych; 11) wnioskowanie o środki pozabudżetowe na realizację zadań z zakresu profilaktyki, e) w zakresie pomocy społecznej: 1) prowadzenie spraw związanych z opracowaniem projektu budżetu OPS i realizacją budżetu OPS; 2) sprawowanie nadzoru merytorycznego w zakresie działalności OPS; 3) kontrola merytoryczno - finansowa OPS; 4) prowadzenie spraw osobowych kierownika OPS; 5) przygotowywanie oraz rozliczanie wniosków o przyznanie dotacji na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej; 6) współdziałanie z OPS oraz instytucjami i urzędami w zakresie udzielania pomocy mieszkańcom miasta; 7) prowadzenie spraw związanych umarzaniem należności przyznanych w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy o pomocy społecznej, ustawy o świadczeniach rodzinnych i alimentacyjnych; 8) monitorowanie oraz współorganizowanie pomocy osobom potrzebującym, f) w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi: 1) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji na dofinansowanie zadań publicznych; 2) kontrola organizacji pozarządowych w zakresie wydatkowania środków z udzielonej dotacji; 3) kontrola merytoryczna w zakresie realizacji zadań, na które została udzielona dotacja z budżetu; 4) prowadzenie spraw związanych ze sprawozdawczością organizacji pozarządowych. Referat Świadczeń Społecznych (RS) § 23. 1. Referatem Świadczeń Społecznych kieruje kierownik. 2. Referat podlega bezpośrednio naczelnikowi Wydziału Oświaty, Kultury i Opieki. 3. Do zadań realizowanych przez referat należy prowadzenie wszystkich spraw związanych ze świadczeniami rodzinnymi i dodatkami do zasiłków rodzinnych, świadczeniami alimentacyjnymi, pomocą materialną dla uczniów o charakterze socjalnym, a w szczególności: 1) udzielanie informacji w zakresie ustawy i rozporządzeń o świadczeniach rodzinnych i świadczeniach z funduszu alimentacyjnego, pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym - stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego; 2) wydawanie druków wniosków wraz z pouczeniem; 3) przyjmowanie wniosków i analiza danych zawartych we wnioskach; 4) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach z zakresu działania referatu; 5) ustalenie prawa do świadczeń i przygotowanie decyzji o przyznaniu bądź odmowie przyznania świadczeń; 6) sporządzanie listy wypłat dla potrzeb Wydziału Finansowego i ich terminowe przekazywanie; 7) prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawach o zwrot nienależnie pobranych świadczeń; 8) podejmowanie kompleksowych działań wobec dłużników alimentacyjnych; 9) współpraca z prokuraturą, sądem oraz innymi instytucjami w zakresie dotyczącym przyznawanych świadczeń; 10) występowanie do właściwych instytucji w celu uzyskania niezbędnych danych do prowadzenia spraw z zakresu świadczeń rodzinnych i świadczeń funduszu alimentacyjnego; 11) prowadzenie rejestru spraw wpływających do referatu; 12) przyjmowanie pism i odwołań w sprawie świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych; 13) udzielanie bieżących informacji i wyjaśnień w sprawie toczących się postępowań administracyjnych; 14) wydawanie zaświadczeń w sprawie świadczeń rodzinnych i z funduszu alimentacyjnego; 15) współpraca z Biurem Radców Prawnych m.in. w zakresie podejmowania działań na rzecz obywateli; 16) prawidłowe wykorzystanie środków finansowych i rzeczowych; 17) sporządzanie sprawozdań o wypłatach świadczeń rodzinnych, wydatkach z funduszu alimentacyjnego i innych dotyczących zakresu pracy referatu; 18) wykonywanie innych czynności wynikających z ustaw i rozporządzeń. Biuro Integracji Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej (BIE) § 24. 1. Biurem Integracji Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej kieruje kierownik. 2. Do zakresu działania biura należy: 1) prowadzenie i rozpowszechnianie informacji o dostępnych inicjatywach Unii Europejskiej mających na celu integrację Polski ze strukturami europejskimi; 2) inicjowanie i koordynowanie prac jednostek organizacyjnych urzędu zaangażowanych w realizację projektów współfinansowanych z funduszy europejskich; 3) prowadzenie bazy danych o wszystkich programach UE przeznaczonych na rozwój lokalny i ponadlokalny; 4) współpraca z przedstawicielami organów zarządzających programami integracyjnymi i środkami pomocowymi przydatnymi w planowaniu rozwoju społeczno - gospodarczego miasta; 5) pomoc i doradztwo w przygotowaniu formularzy aplikacyjnych; 6) prowadzenie działalności informacyjnej, doradczej oraz szkoleniowej z zakresu integracji europejskiej, ich upowszechnianie w urzędzie, miejskich jednostkach organizacyjnych oraz spółkach z udziałem miasta; 7) współpraca z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej i przedstawicielstwem Unii Europejskiej w Polsce, Urzędem Marszałkowskim oraz organami administracji publicznej i innymi podmiotami w zakresie zadań realizowanych przez biuro; 8) współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie pozyskiwania dodatkowych źródeł finansowania zadań związanych z funkcjonowaniem i zarządzaniem miastem. Referat Spraw Wojskowych i Obrony Cywilnej (WO) § 25. 1. Referatem Spraw Wojskowych i Obrony Cywilnej kieruje kierownik. 2. Do zadań realizowanych przez referat należy: 1) przygotowanie i przeprowadzenie rejestracji przedpoborowych; 2) przygotowanie i współudział w przeprowadzeniu poboru; 3) wydawanie decyzji o uznaniu poborowych, którym doręczono karty powołania do odbycia zasadniczej służby wojskowej oraz żołnierzy odbywających tę służbę za posiadających na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny; 4) opiniowanie wniosków poborowych i żołnierzy odbywających zasadniczą służbę wojskową o konieczności sprawowania bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny; 5) rozpatrywanie wniosków, naliczanie i wypłacanie "należności mieszkaniowych" żołnierzom samotnym oraz odbywającym zasadniczą służbę wojskową; 6) ustalanie wysokości oraz wypłacanie świadczeń rekompensujących, żołnierzom rezerwy odbywającym ćwiczenia wojskowe; 7) kompletowanie i opiniowanie podań w sprawie odroczenia zasadniczej służby wojskowej; 8) wykonywanie czynności związanych z powszechnym obowiązkiem obrony oraz współdziałanie w tych sprawach z organami wojskowymi; 9) sporządzenie, prowadzenie, aktualizacja dokumentacji związanej z natychmiastowym uzupełnieniem sił zbrojnych - akcja kurierska; 10) doręczanie kart powołania do czynnej służby wojskowej, do odbycia ćwiczeń wojskowych przeprowadzanych w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz do czynnej służby wojskowej, w razie ogłoszenia mobilizacji i wojny - w ramach akcji kurierskiej; 11) opracowywanie i prowadzenie rocznego planu świadczeń rzeczowych i osobistych, które mają być wykonywane w następnym roku; 12) wykonywanie i współudział w realizacji zadań obronnych, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego przypisanych burmistrzowi miasta; 13) wykonywanie niezbędnych opracowań i realizacja czynności organizacyjnych mających na celu przygotowanie komórek organizacyjnych urzędu do działania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny; 14) współpraca z odpowiednimi służbami w zakresie zwalczania klęsk żywiołowych i usuwania ich skutków; 15) sporządzenie, prowadzenie, aktualizacja planu świadczeń rzeczowych i osobistych przewidzianych do realizacji w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny; 16) wydawanie i uchylanie decyzji administracyjnych nakładających obowiązek świadczeń rzeczowych i osobistych; 17) prowadzenie zbiorczych zestawień oraz sprawozdawczości dotyczących świadczeń na rzecz obrony; 18) prowadzenie spraw z zakresu obronności związanych z planowaniem obronnym, gotowością obronną, programowaniem mobilizacji gospodarki i ochroną obiektów; 19) tworzenie i aktualizacja bazy danych dotyczącej logistycznego zabezpieczenia wsparcia sił sojuszniczych przemieszczających się przez teren miasta (HNS); 20) opracowanie i aktualizacja planu operacyjnego funkcjonowania miasta w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa (kryzysu polityczno - militarnego) i wojny; 21) opracowanie, prowadzenie, aktualizacja dokumentacji Stałego Dyżuru Burmistrza Miasta na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa (kryzysu polityczno - militarnego) i wojny; 22) prowadzenie szkoleń obsady Stałego Dyżuru Burmistrza Miasta; 23) podejmowanie i realizacja przedsięwzięć zapewniających przetrwanie i zabezpieczenie potrzeb bytowych ludności w przypadku wystąpienia zdarzeń kryzysowych o charakterze nie militarnym lub klęsk żywiołowych; 24) opracowywanie, aktualizowanie i nadzór nad realizacją Planu obrony cywilnej miasta oraz planu ewakuacji ludności; 25) opracowywanie, aktualizowanie i nadzór nad realizacją Miejskiego planu reagowania kryzysowego; 26) koordynowanie prac związanych z organizacją systemu zarządzania kryzysowego - powołanie Miejskiego Zespołu Reagowania (MZR) (opracowanie dokumentacji, szkolenie składu osobowego MZR, itp.); 27) prowadzenie Miejskiego Centrum Reagowania; 28) opracowywanie, aktualizowanie, nadzór nad realizacją Planu operacyjnego ochrony przed powodzią miasta; 29) tworzenie formacji obrony cywilnej, szkolenie i wyposażanie w sprzęt zgodnie z tabelami należności; 30) prowadzenie działalności szkoleniowej formacji obrony cywilnej i ludności w zakresie powszechnej samoobrony; 31) planowanie środków finansowych na szkolenia oraz nadzorowanie prawidłowości ich wykorzystania; 32) prowadzenie magazynu sprzętu OC i magazynu przeciwpowodziowego; utrzymanie, konserwacja, naprawa sprzętu będącego na wyposażeniu magazynów oraz jego uzupełnianie; 33) terminowe przekazywanie sprzętu techniczno - wojskowego OC, dozymetrycznego do legalizacji, przygotowywanie propozycji do wybrakowania sprzętu i jego wybrakowanie; 34) prowadzenie ewidencji oraz przydziału sprzętu techniczno - wojskowego OC do poszczególnych formacji OC i magazynów OC w zakładach pracy na terenie miasta, zgodnie z tabelami należności; 35) nadzór nad prawidłowym utrzymaniem i konserwacją sprzętu OC w instytucjach i zakładach pracy na terenie miasta, przygotowanie, rozbudowa systemu ostrzegania i alarmowania miasta; 36) prowadzenie głośnych i cichych prób syren alarmowych; utrzymanie w stałej sprawności urządzeń alarmowych, prowadzenie miesięcznych treningów łączności radiotelefonicznej w radiowej sieci zarządzania Wojewody Lubuskiego - włączenie do treningów zakładów pracy z terenu miasta; 37) prowadzenie działalności promującej i upowszechniającej humanitarne idee OC; 38) koordynowanie zadań obronnych i OC realizowanych przez instytucje i podmioty gospodarcze; 39) nadzór nad planowaniem i zapewnieniem ochrony oraz ewakuacją dóbr kultury na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa (kryzysu polityczno - militarnego) i wojny; 40) nadzór nad planowaniem i zapewnieniem ochrony urządzeń i ujęć wody pitnej na wypadek zagrożenia; 41) opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego dotyczących spraw obronnych obrony cywilnej oraz reagowania kryzysowego; 42) współdziałanie z organami administracji wojskowej, rządowej i samorządowej, Policją, Strażą Pożarną, przedsiębiorcami w zakresie realizacji zadań obronnych, obrony cywilnej, wojskowych, reagowania kryzysowego; 43) planowanie środków finansowych na realizację zadań obronnych i obrony cywilnej, reagowania kryzysowego, nadzorowanie prawidłowości ich wykorzystania; 44) zgodnie z ustawą o ochronie informacji niejawnych prowadzenie Kancelarii Tajnej: a) prowadzenie dzienników, rejestrów dokumentacji niejawnej, b) wytwarzanie, rejestrowanie, przyjmowanie, wysyłanie, przechowywanie, udostępnianie dokumentów niejawnych. Stanowisko ds. Ochrony Informacji Niejawnych § 26. 1. Zakres działania stanowiska ds. ochrony informacji niejawnych: 1) organizacja ochrony informacji niejawnych, współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych; 2) prowadzenie Kancelarii Tajnej oraz spraw związanych z zabezpieczeniem, udostępnianiem i wydawaniem dokumentów zawierających informacje niejawne osobom posiadającym stosowne poświadczenie bezpieczeństwa; 3) ochrona informacji niejawnych w systemach i sieciach teleinformatycznych przy współpracy z informatykiem urzędu; 4) nadzór nad organizacją ochrony fizycznej pomieszczeń urzędu, w których przetwarzane są informacje niejawne; 5) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzeganie przepisów o ochronie tych informacji; 6) okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu informacji niejawnych; 7) opracowanie planu ochrony urzędu i nadzorowanie jego realizacji; 8) opracowywanie szczegółowych wymagań w zakresie ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "zastrzeżone"; 9) prowadzenie postępowania sprawdzającego w celu ustalenia czy osoba nim objęta daje rękojmię zachowania tajemnicy; 10) szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych według zasad określonych w obowiązujących przepisach; 11) udzielanie doraźnej pomocy w zakresie klasyfikowania informacji niejawnych oraz stosowania właściwych klauzul tajności, a także procedur ich zmiany i znoszenia; 12) bieżące informowanie burmistrza o przebiegu współpracy z jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa; 13) uniemożliwianie osobom nieuprawnionym dostępu do informacji niejawnych. Stanowisko ds. bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony ppoż. § 27. 1. Zakres działania stanowiska ds. bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony ppoż.: 1) okresowa analiza stanu BHP; 2) stwierdzanie zagrożeń zawodowych, bieżące informowanie burmistrza i kierowników podległych jednostek organizacyjnych o stwierdzonych zagrożeniach oraz przedkładanie wniosków usuwania i zapobiegania zagrożeniom; 3) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów BHP na stanowiskach pracy w urzędzie i w miejskich jednostkach organizacyjnych; 4) przygotowywanie projektów wewnętrznych zarządzeń i instrukcji dotyczących BHP i ochrony ppoż.; 5) rejestracja, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, chorób zawodowych oraz wyników badań środowiska pracy; 6) prowadzenie dochodzenia powypadkowego; 7) przeprowadzanie szkoleń wstępnych i na stanowisku pracy dla nowo przyjmowanych pracowników oraz organizowanie szkoleń z zakresu BHP i ppoż. zgodnie z obowiązującymi przepisami; 8) współpraca z inspekcją pracy i innymi państwowymi instytucjami upoważnionymi do kontroli przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej; 9) inicjowanie i rozwijanie na terenie urzędu i miejskich jednostek organizacyjnych różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii pracy; 10) współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami; 11) sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, przynajmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy. Stanowisko ds. Promocji Miasta (PR) § 28. 1. Do podstawowego zakresu działania samodzielnego pracownika ds. promocji miasta należy: 1) opracowanie i realizacja strategii promowania miasta, współpraca z rzecznikiem urzędu celem promocji miasta w mediach; 2) inicjowanie i koordynowanie działań promocyjnych, opracowywanie rocznych planów imprez promocyjnych z udziałem miasta; 3) opracowywanie materiałów reklamowych i informacyjnych o mieście; 4) koordynacja pracy komórek organizacyjnych dotyczących folderów, imprez kulturalnych, turystycznych, gospodarczych, wystawienniczych; 5) inicjowanie współpracy miasta z miastami partnerskimi, współorganizacja wizyt, współorganizacja imprez związanych z tą współpracą w kraju i zagranicą we współpracy z BIE; 6) prowadzenie obsługi promocyjnej z uwzględnieniem miejskich jednostek organizacyjnych; 7) upowszechnianie i gromadzenie informacji statystycznych o mieście, instytucjach na terenie miasta, organizacjach, fundacjach itp.; 8) realizacja zadań związanych z udziałem w regionalnych, krajowych i zagranicznych targach i wystawach; 9) współpraca z jednostkami kultury, turystyki i sportu, podmiotami gospodarczymi i w tym zakresie wspieranie działań promujących miasto; 10) poszukiwanie możliwości ogólnokrajowej i międzynarodowej promocji miasta; 11) gromadzenie danych dotyczących bezrobocia, współpraca w tym zakresie z Urzędem Pracy; 12) współpraca z organizacjami pozarządowymi z terenu miasta; 13) współopracowywanie programów rozwoju oraz monitoring wdrażania strategii rozwoju miasta; 14) tłumaczenie rozmów i tekstów zgodnie z kwalifikacjami; 15) realizacja zadań związanych z rozwojem turystyki. Pełnomocnik burmistrza ds. Systemu Zarządzania Jakością (ISO) § 29. 1. Do podstawowego zakresu działania pełnomocnika burmistrza ds. Systemu Zarządzania Jakością należy: 1) planowanie, utrzymanie i doskonalenie Systemu Zarządzania Jakością, zgodnie z wymaganiami normy ISO 9001 - 2000; 2) składanie sprawozdań z funkcjonowania systemu oraz dokonywanie oceny jego skuteczności; 3) przygotowanie materiałów na przegląd systemu; 4) nadzorowanie auditów wewnętrznych; 5) koordynowanie zadań projakościowych w ramach doskonalenia systemu; 6) współpraca i wymiana doświadczeń z miejskimi jednostkami organizacyjnymi w przedmiotowym zakresie. Straż Miejska (SM) § 30. 1. Straż Miejska w Kostrzynie nad Odrą jest samorządową umundurowaną formacją powołaną do ochrony porządku publicznego na terenie miasta Kostrzyn nad Odrą i realizującą zadania wynikające z ustaw i rozporządzeń dotyczących straży gminnych. 2. Strażą Miejską kieruje komendant. 3. Do zadań Straży Miejskiej należy w szczególności: 1) ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych; 2) czuwanie nad porządkiem w zakresie określonym przepisami na terenie miasta; 3) współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń; 4) ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej; 5) współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych; 6) informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestniczenie w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi; 7) podejmowanie czynności zmierzających do ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego; 8) nakładanie grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia określone w trybie przewidzianym przepisami o postępowaniu w sprawach o wykroczenia; 9) dokonywania czynności wyjaśniających, kierowania wniosków o ukaranie do sądu, oskarżania przed sądem i wnoszenia środków odwoławczych - w trybie i zakresie określonych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia; 10) usuwania pojazdów i ich unieruchamiania przez blokowanie kół w przypadkach, zakresie i trybie określonych w przepisach o ruchu drogowym; 11) żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych i samorządowych; 12) zwracania się, w nagłych przypadkach, o pomoc do jednostek gospodarczych, prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej oraz organizacji społecznych, jak również do każdej osoby o udzielenie doraźnej pomocy na zasadach określonych w ustawie o Policji; 13) obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych; 14) wykonywanie innych czynności wynikających z przepisów prawa i stanowiących kompetencje straży gminnych; 15) terminowe przekazywanie i rozliczanie się z druków ścisłego zarachowania do Wydziału Finansowego. Audytor Wewnętrzny (AU) § 31. 1. Audytor wewnętrzny wykonuje swoje zadania w komórkach organizacyjnych oraz miejskich jednostkach organizacyjnych, które nie są zobowiązane do samodzielnego prowadzenia audytu wewnętrznego na podstawie odrębnych przepisów. 2. Do zadań audytora wewnętrznego należy w szczególności: 1) opracowywanie rocznego planu audytu wewnętrznego; 2) przeprowadzanie audytu wewnętrznego w komórkach organizacyjnych oraz miejskich jednostkach organizacyjnych, na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego; 3) przeprowadzanie w szczególnie uzasadnionych przypadkach audytu wewnętrznego poza rocznym planem audytu wewnętrznego, na podstawie odrębnych przepisów; 4) wykonywanie czynności doradczych, w tym składanie wniosków, mających na celu usprawnienie funkcjonowania urzędu oraz miejskich jednostek organizacyjnych; 5) przedkładanie burmistrzowi sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni - do końca marca roku kalendarzowego oraz planu audytu na rok następny - do końca października roku kalendarzowego; 6) przekazywanie kierownikowi miejskiej jednostki organizacyjnej sprawozdania z przeprowadzonego audytu wewnętrznego; 7) prowadzenie dokumentacji z przeprowadzonych zadań audytowych i akt audytu wewnętrznego, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa. Dział IV Zasady organizacji i porządku pracy w urzędzie § 32. 1. Zasady organizacji i porządku pracy w urzędzie oraz prawa i obowiązki pracowników unormowane są w regulaminie pracy urzędu miasta. 2. W urzędzie obowiązuje 8 godzinny dzień pracy w dni powszednie w poniedziałki od godziny 800 do godziny 1600, a w pozostałe dni tygodnia od godziny 730 do godziny 1530. 3. Obsługa administracyjna interesantów odbywa się w dni pracy urzędu w godzinach pracy. 4. W sprawach skarg przyjmuje burmistrz miasta w każdy poniedziałek od godz. 1600 do godziny 1630, w pozostałe dni sekretarz w godzinach pracy urzędu. Dział V Zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu i wydawaniu aktów prawnych § 33. 1. Akty prawne powszechnie obowiązujące wydają: 1) rada - w formie uchwał, w sprawach określonych przepisami prawa i statutem miasta; 2) burmistrz - w formie zarządzeń porządkowych w przypadkach określonych w art. 41 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. § 34. 1. Burmistrzowi przysługuje prawo wydania zarządzeń w celu wykonania uchwał rady oraz innych zadań wynikających z przepisów prawa. 2. W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego burmistrz podejmuje czynności. 3. Burmistrz wydaje wewnętrzne akty prawne w formie okólników i zarządzeń wewnętrznych; okólniki i zarządzenia wewnętrzne nie posiadają mocy przepisów gminnych. § 35. 1. Projekt aktu prawnego opracowuje odpowiedni kierownik komórki organizacyjnej zgodnie ze swoim zakresem działania i przekazuje do zaopiniowania zgodnie z przepisami prawa i statutem miasta. 2. Projekt aktu prawnego wymaga zaopiniowania przez radcę prawnego. § 36. 1. Przepisy (uchwały, zarządzenia) ogłasza się przez rozplakatowanie w miejscach publicznych lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty, a także przez ogłoszenie w prasie lokalnej - chyba, że przepisy prawa stanowią inaczej. § 37. 1. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (t.j. Dz. U. Nr 68, poz. 449 z 2007r.). 2. Urząd prowadzi zbiór przepisów gminnych, dostępnych do powszechnego wglądu w Wydziale Organizacyjno - Administracyjnym. § 38. 1. Opracowując projekty aktów normatywnych należy stosować zasady techniki prawodawczej, a mianowicie: 1) postanowienia projektu nie mogą być sprzeczne z prawem; 2) projekt nie może zawierać postanowień wykraczających poza granice, upoważnienia ustawowego (delegacji prawnej), a także wkraczać w sferę spraw zastrzeżonych do kompetencji innych organów; 3) należy unikać zamieszczenia w projekcie postanowień stanowiących powtórzenie przepisów zawartych w innych aktach prawnych wydawanych przez uprawnione organy; 4) układ projektów powinien być przejrzysty, a redakcja jasna, ścisła i zwięzła bez zbytecznych zdań pobocznych oraz zgodna z zasadami pisowni polskiej; 5) w projektach należy unikać używania obcych wyrazów oraz określeń językowych i zwrotów technicznych nie będących w powszechnym użyciu, jeżeli można posłużyć się określeniem i zwrotem powszechnie stosowanym; 6) zawarte w projektach określenia dotyczące woli pracodawcy powinny być redagowane w formie bezosobowej (np. zarządza się, ustala się, zatwierdza się, orzeka się itp.); 7) dla oznaczenia jednakowych pojęć należy w projektach używać takich samych wyrazów i określeń prawnych, jakie są przyjęte w ustawodawstwie. Akty własne wydawane przez burmistrza miasta § 39. 1. Wydanie zarządzenia następuje z inicjatywy danej komórki organizacyjnej urzędu. 2. Komórka organizacyjna przygotowująca akt prawny po podpisaniu przez burmistrza przedkłada jeden egzemplarz do Wydziału Organizacyjno - Administracyjnego. 3. Wydział Organizacyjno - Administracyjny prowadzi dla każdego typu aktu rejestr. 4. Zarządzenia, postanowienia, pisma okólne powinny zawierać: 1) oznaczenie (np. zarządzenie, postanowienie, pismo okólne i numer kolejny w danym roku kalendarzowym); 2) datę podjęcia: dzień, miesiąc (słownie), rok; 3) określenie zakresu przedmiotowego podlegającego regulacji; 4) wskazanie podstawy prawnej (zarządzenie) lub odpowiedniego artykułu z regulaminu organizacyjnego urzędu; 5) treść regulowanych zagadnień; 6) wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za wykonanie i ewentualny termin wykonania; 7) datę wejścia w życie; 8) ewentualne wskazanie aktów ulegających uchyleniu. Dział VI Obieg dokumentów w urzędzie § 40. 1. Ustala się poniższy tryb obiegu dokumentów w urzędzie: 1) korespondencja, przesyłki pocztowe oraz pisma wnoszone osobiście przyjmowane są w Biurze Obsługi Interesanta, którego pracownik przekazuje całość korespondencji sekretarzowi do dekretacji; 2) po zadekretowaniu i zarejestrowaniu pism w dzienniku podawczym Biuro Obsługi Interesanta przekazuje je właściwym komórkom organizacyjnym; 3) zabrania się przyjmowania korespondencji bezpośrednio w komórkach organizacyjnych z pominięciem Biura Obsługi Interesanta; 4) pod pojęciem "korespondencji" należy rozumieć: a) pisma przychodzące z zewnątrz, b) pisma wnoszone przez osoby fizyczne i prawne i inne jednostki organizacyjne; 5) korespondencję dzieli się na: a) zwykłą, b) specjalną (pisma procesowe, paczki, listy polecone, ekspresowe, przesyłki wartościowe); 6) na każdym wpływającym piśmie (na korespondencji przekazywanej bez otwierania - na kopercie) zamieszcza się pieczątkę wpływu określającą datę otrzymania oraz numer rejestracji w dzienniku podawczym; 7) kierownicy zgłaszają do sekretariatu osoby upoważnione do odbierania korespondencji; 8) odbierający korespondencję potwierdza jej odbiór w dzienniku podawczym swoim podpisem; 9) zasady obiegu i rejestracji dokumentów w komórkach organizacyjnych reguluje instrukcja kancelaryjna; 10) pracownik Biura Obsługi Interesanta na żądanie interesanta składającego pismo potwierdza jego odbiór na kopii dokumentu. Dział VII Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw obywateli § 41. 1. W urzędzie obowiązują następujące godziny przyjęć interesantów: 1) burmistrz i jego zastępca przyjmują interesantów w poniedziałki w godzinach 1200 - 1500; 2) pozostali pracownicy przyjmują interesantów we wszystkich sprawach w godzinach pracy urzędu. 2. Centralny rejestr skarg i wniosków prowadzi pracownik Biura Radców Prawnych. 3. Kontrolę i nadzór w zakresie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków sprawuje sekretarz. 4. Kierownicy komórek organizacyjnych zgłoszone skargi i wnioski są zobowiązani rozpatrzyć i załatwić z należytą starannością, wnikliwie i terminowo, zgodnie z zasadami określonymi w Kodeksie postępowania administracyjnego oraz przepisach określających organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków. 5. Poza kolejnością przyjmowani są: 1) posłowie i senatorowie RP; 2) radni Rady oraz radni Rady Powiatu Gorzowskiego; 3) osoby niepełnosprawne. Dział VIII Organizacja działalności kontrolnej § 42. 1. Ustalenia regulaminu dotyczą organizacji i wykonania kontroli w komórkach organizacyjnych i miejskich jednostkach organizacyjnych. 2. Pracownicy urzędu przeprowadzają kontrolę wewnętrzną i zewnętrzną. 3. Kontrolę zewnętrzną sprawowaną przez burmistrza wykonują: 1) inspektor ds. kontroli; 2) sekretarz; 3) skarbnik; 4) kierownicy komórek organizacyjnych, zgodnie z ich właściwością rzeczową. 4. Kontrola zewnętrzna może być przeprowadzona jako: 1) kompleksowa - obejmująca całokształt zasadniczych funkcji statutowych zadań kontrolowanej jednostki; 2) problemowa - obejmująca wybrane zagadnienia w jednej lub więcej kontrolowanych jednostkach; 3) doraźna - rewizja, inspekcja - wynikająca z bieżących potrzeb prowadzona w różnych jednostkach. 5. Przed przystąpieniem do kontroli kontrolujący opracowują tezy i założenia oraz czas trwania kontroli, o których informują kierowników komórek organizacyjnych lub kontrolowanych jednostek. 6. Tezy kontroli winny zawierać: 1) tematykę kontroli; 2) cel i zadania; 3) okres objęty kontrolą; 4) zakres przedmiotowy; 5) określenie dokumentów niezbędnych do przebadania; 6) termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli; 7) określenie przepisów prawnych z zakresu kontroli. 7. Kontrolujący przeprowadzając kontrolę wykonuje wszystkie niezbędne czynności prowadzące do osiągnięcia celu kontroli, mianowicie: 1) ustalenie stanu faktycznego i porównanie go ze stanem wzorcowym; 2) ustalenie nieprawidłowości i przyczyn ich powstania; 3) wskazanie osób odpowiedzialnych za zaistniałe nieprawidłowości, określenie jakie przepisy i obowiązki zostały naruszone; 4) wskazanie właściwych metod pracy; 5) omówienie wyników kontroli z kierownikami jednostek kontrolowanych lub z zainteresowanymi pracownikami. 8. Każda kontrola zostaje zakończona protokołem. 9. Jeżeli w wyniku kontroli stwierdzone zostały uchybienia w działalności, należy sporządzić zalecenia pokontrolne. 10. Po zakończeniu kontroli kompleksowej w oparciu o ustalenia kontroli sporządza się wnioski oraz opracowuje ocenę funkcjonowania danej jednostki organizacyjnej. 11. W ciągu 14 dni od zakończenia kontroli kompleksowej należy zorganizować w kontrolowanej jednostce naradę pokontrolną, w której uczestniczy burmistrz lub jego zastępca, kierownik kontrolowanej jednostki, kierownik komórki organizacyjnej sprawującej nadzór nad działalnością jednostki kontrolowanej i pracownicy prowadzący kontrolę. § 43. 1. W razie ujawnienia przestępstwa lub uzasadnionego podejrzenia o jego popełnienie kontrolujący: 1) zgłasza ten fakt kierownikowi jednostki kontrolowanej oraz swojemu przełożonemu; 2) zabezpiecza materiały dowodowe. § 44. 1. Czynności kontrolne należy udokumentować w postaci protokołów oraz wpisu w książkach kontroli. 2. Protokół pokontrolny powinien być zwięzły i przejrzysty oraz syntetycznie obrazować działalność jednostki w zakresie kontrolowanych spraw. 3. Protokół winien być sporządzony w ciągu 7 dni od zakończenia kontroli. 4. W przypadku braku uchybień można odstąpić od sporządzenia protokołu i ograniczyć się do sporządzenia notatki służbowej. § 45. 1. Protokół kontroli winien zawierać: 1) pełne brzmienie nazwy jednostki kontrolowanej; 2) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli; 3) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe przeprowadzającego kontrolę oraz pracowników, którzy udzielali wyjaśnień; 4) określenie przedmiotu i zakresu kontroli; 5) termin poprzedniej kontroli i realizację zaleceń pokontrolnych; 6) ustalenia kontroli; 7) omówienie wydanych w toku kontroli zaleceń doraźnych i zakresu instruktażu; 8) wzmiankę o prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień co do treści protokołu w ciągu 7 dni od podpisania; 9) wyszczególnienie załączników; 10) stwierdzenie ilości egzemplarzy i komu doręczono; 11) miejsce i datę sporządzenia protokołu oraz podpis osoby kontrolującej i kierownika jednostki kontrolowanej. § 46. 1. Książkę kontroli zewnętrznych prowadzi Wydział Organizacyjno - Administracyjny. 2. W książce kontroli dokonują wpisu osoby przeprowadzające kontrolę w komórkach organizacyjnych. 3. Pracownik Wydziału Organizacyjno - Administracyjnego wyznaczony przez sekretarza ma obowiązek okazywania książki kontroli na każde żądanie osobom upoważnionym do dokonywania kontroli. § 47. 1. Sekretarz organizuje system kontroli wewnętrznej i sprawuje ogólny nadzór nad skutecznością działania tego systemu oraz prawidłowością wykorzystania sygnałów kontroli wewnętrznej. § 48. 1. Kontrolę wewnętrzną w urzędzie sprawują: 1) burmistrz; 2) zastępca burmistrza; 3) skarbnik; 4) sekretarz; 5) kierownicy komórek organizacyjnych. Dział IX Zasady podpisywania pism i decyzji § 49. 1. Burmistrz osobiście podpisuje: 1) zarządzenia i okólniki; 2) wystąpienia kierowane do organów administracji rządowej; 3) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych, posłów i senatorów; 4) pisma w sprawach zastrzeżonych dla burmistrza przepisami niniejszego regulaminu oraz przepisami odrębnymi lub mających ze względu na swój charakter specjalne znaczenie oraz pozostałe pisma wynikające z kompetencji burmistrza. 2. W okresie nieobecności burmistrza akty normatywne i inne dokumenty określone w ust. 1 podpisuje zastępca burmistrza lub sekretarz. 3. Burmistrz może upoważnić pracowników urzędu do podpisywania korespondencji dotyczącej spraw pozostających w zakresie czynności tych pracowników, w tym wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach. 4. Upoważnienia, o których mowa w ust. 3 burmistrz udziela na piśmie. 5. Wydział Organizacyjno - Administracyjny prowadzi rejestr wydanych upoważnień. Dział X Postępowanie z aktami § 50. 1. Akta spraw przechowuje się w komórkach organizacyjnych i archiwum zakładowym. 2. W komórkach organizacyjnych przechowuje się akta spraw bieżących, będących w załatwieniu oraz spraw załatwionych w roku kalendarzowym. 3. Akta spraw zakończonych przekazuje się do archiwum zakładowego do 31 marca roku następnego. 4. Do oznaczania akt należy używać symboli komórek organizacyjnych wymienionych w § 5 ust. 1. Dział XI Postanowienia organizacyjne § 51. 1. Szczegółową organizację wewnętrzną w oparciu o postanowienia regulaminu ustalają kierownicy komórek organizacyjnych w porozumieniu z sekretarzem, dotyczy to w szczególności: 1) regulaminu wewnętrznego komórki organizacyjnej, który powinien zawierać: a) strukturę organizacyjną komórki organizacyjnej z określeniem stanowisk pracy, b) szczegółowy zakres zadań wykonywanych przez pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy; 2) regulaminy wewnętrzne podlegają stałej aktualizacji, zakresy czynności nowo przyjętych pracowników powinny być opracowane w ciągu 7 dni od daty zatrudnienia; 3) regulaminy wewnętrzne komórek organizacyjnych zatwierdza sekretarz; 4) zbiór regulaminów wewnętrznych prowadzi Wydział Organizacyjno - Administracyjny. 2. Kierownicy komórek organizacyjnych obowiązani są zapoznać nowo przyjętych pracowników ze statutem miasta oraz z: 1) regulaminem organizacyjnym urzędu; 2) regulaminem pracy urzędu; 3) przepisami dotyczącymi zasad i form postępowania z dokumentami niejawnymi; 4) rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999r. wraz ze zmianami, w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych; 5) przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych. 3. Oświadczenie o przyjęciu do wiadomości i przestrzeganiu przepisów, o których mowa w ust. 2 dołącza się do akt osobowych pracownika. Dział XII Postanowienia końcowe § 52. 1. Kierownik komórki organizacyjnej jest bezpośrednim przełożonym pracowników zatrudnionych w danej komórce organizacyjnej. 2. Kierownik komórki organizacyjnej ponosi odpowiedzialność za prawidłową organizację pracy w danej komórce organizacyjnej, porządek, dyscyplinę pracy oraz doskonalenie zawodowe pracowników. 3. Burmistrz może wydać szczegółowe zalecenia wewnętrzne dotyczące sposobu realizowania postanowień niniejszego regulaminu. 4. Zmiany regulaminu następują w trybie określonym dla jego uchwalenia.