WYMAGANE DOKUMENTY:

1.    Wniosek o wydanie odpisu skróconego / zupełnego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu.

2.    Dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej.

3.    Do wglądu: dokument tożsamości wnioskodawcy.

 

OPŁATY:

a.       22 zł – opłata skarbowa za odpis skrócony,

b.      33 zł – opłata skarbowa za odpis zupełny,

c.       24 zł – opłata skarbowa za zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,

d.      24 zł – opłata skarbowa za zaświadczenie o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego,

e.       38 zł - opłata skarbowa za zaświadczenie o stanie cywilnym.

  Opłatę skarbową należy dokonać przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta Kostrzyn nad Odrą      lub bezpośrednio w kasie Urzędu Miasta, czynnej od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 14.30.

   Na stronie internetowej Urzędu Miasta Kostrzyn nad Odrą  w zakładce Biuletynu Informacji Publicznej znajduje się numer rachunku bankowego – konto podstawowe.

 

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTU:

Urząd Stanu Cywilnego Kostrzyn nad Odrą

 

JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:

Urząd Stanu Cywilnego Kostrzyn nad Odrą

 

TERMIN ODPOWIEDZI:

1.         7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.

2.         10 dni roboczych dla odpisów z aktów sporządzonych w innych urzędach stanu cywilnego na terenie RP.

 

TRYB ODWOŁAWCZY:

1. Odmowa wydania odpisu lub zaświadczenia następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie do Wojewody Lubuskiego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

 

UWAGI:

1.    Z rejestru stanu cywilnego wydaje się odpisy zupełne i skrócone aktów stanu cywilnego, zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby, zaświadczenia o stanie cywilnym oraz inne zaświadczenia dotyczące urzędowego potwierdzenia określonych faktów.

2.    Podmioty uprawnione do uzyskania odpisów i zaświadczeń: osoba, której akt dotyczy, jej wstępny, zstępny, rodzeństwo, małżonek, pełnomocnik, przedstawiciel ustawowy oraz inne osoby, które wykażą interes prawny. Podmioty uprawnione do uzyskania zaświadczenia o stanie cywilnym - osoba, której zaświadczenie dotyczy (art. 49 ust. 3 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego).

3.    Interes prawny ma miejsce, gdy przedstawienie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia ma istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, co należy udokumentować np. wezwaniem sądu lub organu administracji do przedłożenia tego dokumentu.

4.   Odpis aktu, zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby oraz zaświadczenie o stanie cywilnym można otrzymać w formie dokumentu elektronicznego.

 

PODSTAWA PRAWNA:

1.     Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r.-Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 695 ze zm.).

2.      Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej(Dz.U. z  2020  poz. 1086. ze zm.).

 

ZAŁĄCZNIKI:

1.  Wniosek o wydanie odpisu skróconego/ zupełnego aktu urodzenia.

2.  Wniosek o wydanie odpisu skróconego/ zupełnego aktu małżeństwa.  

3.  Wniosek o wydanie odpisu skróconego/ zupełnego aktu zgonu. 

4.  Wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym.

 

Osoby posiadające podpis elektroniczny lub profil zaufany ePUAP mogą złożyć powyższe wnioski drogą elektroniczną poprzez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej -

https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta

Informujemy, że odpis aktu stanu cywilnego w formie elektronicznej może być wykorzystany wyłącznie w systemach informatycznych instytucji, do których jest przekazywany. Wydruk takiego odpisu nie jest dokumentem urzędowym.